Sunday, 16 March 2014

Hukum Syarak

Maksud Hukum Syarak:
  • Khitab Allah yang berkaitan dengan perbuatan mukallaf sama ada berbentuk tuntutan (Iqtidha'), pilihan (Takhyir) atau Wad'ie
Jenis Khitob Allah:
  1. Iqtidha'
    • Khitob Allah yang menuntut melakukan sesuatu perintah sama ada dengan tuntutan pasti (wajib dan haram) atau tidak pasti (sunat dan makruh) .
  2. Takhyir
    • Khitob Allah yang memberi pilihan kepada mukallaf sama ada hendak melakukan sesuatu atau tidak - Harus
  3. Wad'ie
    • Khitob Allah yang menunjukkan sesuatu sebagai sebab, syarat atau penghalang kepada sesuatu hukum.

Bahagian Hukum Syarak:
  1. Hukum Taklifi
    • Khitob Allah yang mengandungi tuntutan (Iqtidha') ke atas mukallaf supaya melakukan atau meninggalkan sesuatu perkara atau mengandungi pilihan (Takhyir) sama ada hendak melakukan sesuatu atau tidak.
    • Bahagian hukum Taklifi:
      1. Ijab
        • Tuntutan syarak ke atas mukallaf supaya melakukan sesuatu perbuatan dengan tuntutan pasti (Jazmun)
          ~Wajib - perbuatan yang dituntut
          ~ contoh - solat wajib
          ~ Wujub - kesan tuntutan
      2. Nadbu
        • Tuntutan syarak ke atas mukallaf supaya melakukan sesuatu perbuatan dengan tuntutan tidak pasti (Ghoiri Jazmi).
          ~ Mandub - perbuatan yang dituntut
          ~ contoh - menulis hutang sunat, sedaqah sunat, solat sunat
          ~ Nadbu - kesan tuntutan
      3. Tahrim
        • Tuntutan syarak ke atas mukallaf supaya meninggalkan sesuatu perbuatan dengan tuntutan pasti.
          ~ Haram - perbuatan yang dituntut meninggalkannya
          ~ contoh - zina, minum arak, berjudi, mencuri dll
          ~ Hurmatun - kesan tuntutan
      4. Karahah
        • Tuntutan Syarak ke atas mukallaf supaya meninggalkan sesuatu perbuatan dengan tuntutan tidak pasti (Ghoiru Jazmi)
          ~ Makruh - perbuatan yang dituntut meninggalkannya
          ~ contoh - Bertanya sesuatu yang bila dijawab akan menyusahkan kamu, seperti talak
          ~ Karahah - kesan tuntutan
      5. Ibahah
        • Tuntutan syarak yang mengandungi pilihan kepada mukallaf sama ada melakukan atau tidak
          ~ Mubah - perbuatan yang diberi pilihan
          ~ contoh - berburu selepas tahallul, makan daging lembu
          ~ Ibahah - kesan tuntutan
  2. Hukum Wad'ie
    • Khitob Allah yang menjadikan sesuatu sebagai sebab, syarat atau penghalang (Manik) kepada sesuatu hukum.
    • Hukum Wad'ie adalah pendahuluan kepada sesuatu tuntutan.
    • Bahagian Hukum Wad'ie:
      1. Sebab
        • Sesuatu yang menjadi asas wujudnya sesuatu hukum. Ada sebab, ada hukum, dan tiada sebab, tiada hukum.
        • contoh:
          1. sebab - mencuri
            hukum - wajib potong tangan
          2. sebab - gelincir matahari
            hukum - wajib solat zohor
      2. Syarat
        • Sesuatu yang kerananya, wujud hukum, tetapi tidak semestinya ada syarat, hukum pun ada.
        • contoh:
          1. syarat - wuduk
            hukum - sah solat
      3. Manik
        • Sesuatu yang kerananya, sesuatu hukum tidak dapat dilaksanakan dan tanpa manik, hukum dapat dilaksanakan.
        • contoh:
          1. manik - membunuh
            hukum - tidak berhak mendapat pusaka orang yang dibunuh
          2. manik - perbezaan agama/kafir
            hukum - tidak dapat pusaka
      4. Sah
        • Perbuatan yang dilakukan sempurna rukun dan syarat serta terhasil kesan yang dikehendaki.
        • contoh:
          1. sah - ibadat atau muamalat yang dikerjakan sempurna rukun dan syarat, dikira sah
            kesan - ibadat atau muamalat itu tidak perlu diqada'.
      5. Batal
        • Perbuatan yang dilakukan tidak sempurna rukun dan syarat serta tidak terhasil kesan yang dikehendaki.
        • contoh:
          1. batal - ibadat atau muamalat yang tidak sempurna rukun dan syarat
           
         
       
     

Hikmah Suruhan dan Larangan Allah:
  • Mendisiplinkan diri manusia
  • Menguji tahap keimanan manusia
  • Merangsang manusia melakukan kebaikan dan mencegah kemungkaran
  • Membezakan antara manusia dengan haiwan

No comments:

Post a Comment