- Berasal dari 2 perkataan:
- Usul, (dari segi bahasa) bermaksud asas,sumber,kaedah atau dalil
- Fiqh, (dari segi bahasa) bermaksud memahami sesuatu perkara
- (dari segi istilah) bermaksud pengetahuan tentang hukum-hukum syarak yang berkaitan dengan perbuatan mukalaf yang difahami melalui dalil-dalil tafsili.
Maksud Ilmu Usul Fiqh
- Ilmu tentang kaedah-kaedah mengistinbat hukum-hukum syarak yang berkaitan dengan perbuatan mukallaf dari dalil-dalil tafsili.
Faedah Mempelajari Ilmu Usul Fiqh:
- Para ulama' dapat mengeluarkan hukum dengan lebih tepat berdasarkan dalil-dalil yang kukuh.
- Dapat mengetahui hukum-hukum syarak dan beramal dengan penuh yakin.
- Memahami cara-cara ulama' mengeluarkan hukum daripada dalil-dalil.
- Mengetahui cara-cara ulama' menetapkan hukum-hukum baru yang tidak terdapat hukumnya dalam a-Quran dan as-Sunnah.
- Mengetahui punca perselisihan hukum di kalangan ulama'.
Skop Perbahasan Ilmu Usul Fiqh:
- Dalil-dalil syarak
- merangkumi dalil yang disepakati dan dalil yang tidak disepakati. - Dilalah
- merangkumi kaedah-kaedah istinbat hukum dari nas al-Quran dan as-Sunnah. - Ta'arud dan Tarjih
- perbahasan tentang percanggahan antara dalil-dalil serta jalan penyelesaiannya. - Ijtihad dan Mujtahid
- Merangkumi persoalan taqlid dan muqallid. - Hukum-hukum Kulli
- Merangkumi hukum taklifi dan wad'ie
Sejarah Perkembangan Ilmu Usul Fiqh:
- Zaman Rasulullah
- Hukum diambil dari wahyu Allah : Al-Quran dan As-Sunnah
- Segala perkara yang berlaku dirujuk kepada Rasul SAW
- Rasul SAW membenarkan sahabat yang tinggal jauh berijtihad dalam perkara yang tidak terdapat dalam al-Quran dan as-Sunnah.
contohnya, Muaz bin Jabal yang dihantar ke Yaman.
- Zaman Sahabat
Para Mujtahid : Abu Bakar, Umar, Osman, Ali- Semua masalah dirujuk kepada para sahabat selepas Rasul SAW wafat.
- Mereka mampu merujuk terus Al-Quran dan As-Sunnah dalam menetapkan hukum.
- Mereka juga berijtihad menggunakan kaedah Qias bagi perkara yang tiada nas.
- Apabila terdapat kata sepakat sahabat dalam sesuatu hukum, berlakulah Ijmak.
- Keistimewaan Para Sahabat:
- Penguasaan Bahasa Arab yang baik membolehkan mereka memahami al-Quran dan as-Sunnah dengan tepat.
- Mengetahui sebab nuzul ayat dan sebab wurud hadis.
- Mereka adalah perawi hadis dan tidak perlu kepada kaedah tertentu untuk menentukan kesahihan sesuatu hadis.
- Zaman Tabiin
Mujtahid di kalangan tabiin : Said bin Musayyib, Urwah bin Zubir, Al-Qadhi bin Syuraih, Ibrahim Annakha'ie- Cara para ulama' mengambil hukum hampir sama dengan zaman sahabat.
- Sumber rujukan mereka ialah al-Quran, as-Sunnah dan Ijmak.
- Mereka akan merujuk pandangan para sahabat sebelum berijtihad.
- Idea untuk menyusun Ilmu Usul Fiqh belum muncul.
- Zaman Kemunculan Ilmu Usul Fiqh
- Bilangan umat Islam semakin bertambah.
- Berlaku percampuran antara orang Arab dan bukan Arab.
- Penguasaan bahasa Arab di kalangan orang Arab semakin lemah.
- Timbul banyak masalah baru yang tiada hukumnya dalam al-Quran dan as-Sunnah secara jelas.
- Pada akhir kurun ke-2 Hijrah, para ulama' mula menyusun kaedah-kaedah tertentu yang dinamakan Ilmu Usul Fiqh.
- Imam Muhammad Idris As-Syafi'e (Imam Syafi'e) dikenali sebagai pengasas kerana beliau mula-mula menyusun Ilmu Usul Fiqh dalam Kitab Ar-Risalah.
Cara Penulisan Ilmu Usul Fiqh:
- Toriqah Mutakallimin
- Dikenali sebagai Toriqoh Syafi'eyyah kerana dipelopori oleh ulama' Syafi'eyyah.
- Membuat kaedah dan mengukuhkannya dengan dalil-dalil nakli dan akli.
- Kaedah-kaedah itu dijadikan dasar untuk menyelesaikan masalah yang timbul.
- Masalah fiqh dibiarkan berasingan dan tidak ditulis dalam kitab ini.
- Kitab yang ditulis:
~ Al Burhan
~ Al Muktamad
~ Al Mustafa min Ilmu Usul
~ Al Mahsul
~ Al Ihkam Fi Usuli Ahkam
- Toriqah Ahnaf
- Dikenali sebagai Toriqah Fuqahak.
- Kaedah usul dibuat berdasarkan hukum-hukum yang diputuskan oleh Imam Mazhab mereka.
- Kaedah-kaedah itu mestilah selaras dengan apa yang telah diputuskan, jika tidak, kaedah itu perlu diubah suai.
- Terdapat banyak masalah fiqh dalam penulisan ini.
- Kitab yang ditulis:
~ Al Usul oleh Abu Bakar
~ Al Usul oleh Abu Zaid
~ Al Usul oleh Fakhrul Islam
~ Kasyful Asrar
- Toriqah Mutaakhirin
- akhir kurun ke-2 Hijrah- Menggabungkan kedua-dua cara iaitu Mutakallimin dan Ahnaf.
- Cara ini diikuti oleh ulama' berbagai mazhab
seperti Syafi'e, Maliki, Hanafi dan Hanbali. - Kitab yang ditulis:
~ Badi'un Nizhom
~ Attanqih
~ Syarhu taudhih
No comments:
Post a Comment